Een vraag die ik heel vaak krijg van VA’s die willen starten is:
- Waar zijn bedrijven naar op zoek qua ondersteuning?
- Of: Wat moet ik allemaal kunnen om als VA aan de slag te gaan?
Daar gaat het eigenlijk niet om
Het gaat er niet om naar wat bedrijven op zoek zijn (zij kunnen immers heel diverse ondersteuning gebruiken), maar het gaat erom wat jij graag doet en waar jij expertise in hebt.
Want stel: bedrijven zijn sowieso systematisch heel erg op zoek naar poetshulp. Ga jij dan poetsen omdat je weet dat daar behoefte aan is? Nee toch ;).
Denk er dus eens goed over na waar jij blij van wordt. Welke expertise jij kan inzetten ten dienste van de ondernemers. In deze fase van het opzetten van je business, draait het volledig om wat jij graag wil! In een latere fase – wanneer je gaat communiceren – dan staat jouw klant centraal. Maar dat is nog niet voor nu.
VA’s doen veel meer dan alleen maar administratie
Vaak denkt men dat Virtual Assistants enkel administratieve ondersteuning bieden. Maar niets is minder waar! Je kan zowat alles waar een ondernemer behoefte aan heeft aanbieden als VA.
PS: heb je de lijst met ‘101 taken die een VA kan doen’ al gedownload? Zoniet, je kan hem HIER downloaden.
Je gegevens zijn veilig bij ons. Wij houden ook niet van SPAM. Je kan je trouwens op elk moment weer uitschrijven uit onze mailinglist.