Bedrijven kunnen/willen geen secretaresse meer in dienst nemen
Bedrijven zijn steeds minder snel geneigd om een secretaresse in dienst te nemen. Dat heeft onder andere te maken met de hoge loonkosten, maar ook met het feit dat ze niet (meer) voldoende werk hebben voor hen.
Ze kiezen er dan vaak voor om het allemaal (weer) zelf te gaan doen. Maar ze worden daar totaal niet blij van. Het houdt de focus weg van hun corebusiness. Ze laten het liggen… met alle gevolgen van dien…
Wanneer die kleine zelfstandige ondernemers dan kennismaken met een Virtuele Assistente, gaat er een wereld voor hen open. Ze hebben eindelijk iemand die de vervelende taken van hen overneemt én ze moeten ze enkel betalen voor de tijd dat men nodig heeft. Wat wil een mens nog meer?
Steeds groeiend aantal zelfstandig ondernemers
Het aantal zelfstandig ondernemers in België is nog nooit zo groot geweest. Er zijn ook nu weer heel wat records gesneuveld wanneer het gaat over startende ondernemers. En gelukkig maar!
Eindelijk nemen steeds meer mensen hun leven in eigen handen. Kiezen ze voor hun passie. Gaan ze doen wat ze graag doen.
Belgische ondernemers zijn klaar om samen te werken met een VA!
In België is een VA nog relatief onbekend. Doch merk ik vooral het laatste jaar dat de Belgische zelfstandig ondernemers helemaal open staan voor deze nieuwe manier van werken!
Vroeger vond een ondernemer het belangrijk dat hij zijn secretaresse bij de hand had. Dat ze bij hem op kantoor zat en allerhande administratieve klusjes deed, op zijn aansturen.
Vandaag de dag is dat helemaal anders!
Ik startte zelf in 1996, toen het internet nog heel pril was! Alles liep over de telefoonlijn en je moest inbellen om je mails te checken. Maar zelfs toen al waren er ondernemers (voornamelijk Nederlanders) die toch al open stonden voor het virtuele werk (al werd dat toen nog niet zo benoemd).
Belgen lopen -wat dat betreft- vaak wat achterop ten opzichte van de Nederlanders. Sinds een jaar of tien is deze manier van werken reeds helemaal ingeburgerd in Nederland.
In België merk ik pas de laatste 2 jaar dat ook zij klaar zijn voor deze nieuwe manier van werken. Lang niet alle ondernemers kennen het al, maar ze staan er wel voor open. En het is net dat wat maakt dat er een enorm potentieel is voor de VA’s in België.
VA is de job van de toekomst!
De combinatie: virtueel werken (wat stevig in de lift zit) + het groeiend aantal zelfstandigen, maakt dat VA dé job van de toekomst is!
Steeds meer bedrijven ontslaan hun secretaresses of hun administratief medewerkers. De automatisering is hiervoor de belangrijkste reden.
Maar dat betekent dat er erg veel mensen met veel kennis en ervaring plots op de arbeidsmarkt komen. Heel veel van hen zijn genoodzaakt om zich te heroriënteren. Er zijn immers teveel secretaresses die op zoek zijn naar een nieuwe job als secretaresse (wat op zich een uitstervend ras is). En dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen.
Expertise koppelen aan het ondernemerschap
Ik zei al dat de taken van een Virtuele Assistente er anders uitzien dan van een traditionele secretaresse. De tijd dat de ondernemer zegt wat de secretaresse moet doen, is (zeker bij de kleine bedrijven) al lang verleden tijd!
Dus ook daar is de rol van de Virtuele Assistente anders! De ondernemer verwacht dat de VA meedenkt met zijn zaak. Uitzoekt wat voor zijn business het best werkt. En dat hij zich daar zelf liefst nog zo weinig mogelijk zelf mee moet bemoeien…
Daarom is het ontzettend belangrijk dat je als VA goed op de hoogte bent van het ondernemerschap! Dat je weet welke zaken er belangrijk zijn en waarom. De ondernemer verwacht initiatief en meedenken in functie van zijn business.
Dat wil zeggen dat je als VA een goede kennis moet hebben van het hedendaags ondernemerschap. De nieuwe trends in administratie (welke pakketten er zoal zijn), de nieuwe trends van marketing, een goede kostprijsberekening moet kunnen maken, enzovoort.
Uiteraard moet je dat niet allemaal ZELF kunnen, maar je moet er wel van op de hoogte zijn.
Alles begint bij jezelf & je eigen bedrijfje
Daarom heb ik het boek “101 Tips voor een succesvolle business als Virtual Assistant” geschreven. Hierin leg ik stap voor stap uit wat je allemaal moet doen om succesvol te zijn. Want een ondernemingsnummer aanvragen is niet moeilijk, maar dan begint het pas.
Wil je als VA helemaal ondergedompeld worden en op korte tijd een succesvolle eigen business uitbouwen? Daarvoor heb ik de VA Academy opgericht. Hier begeleid ik de (startende) VA’s in persoonlijke trajecten. Sta je met raad en daad bij met slechts 1 doel: ervoor te zorgen dat ook jij kan doen wat je graag doet. Want dat is en blijft mijn levensmissie.