Virtual Assistant,
dé job van de toekomst!

De combinatie: virtueel werken (wat stevig in de lift zit) + het groeiend aantal zelfstandige ondernemers,
maakt dat Virtual Assistant dé job van de toekomst is!

Wat is nu eigenlijk een VA?

Een VA zorgt ervoor dat de (kleine) zelfstandig ondernemer zich kan focussen op zijn corebusiness. Zij ondersteunt hem met die zaken die hij zelf niet graag doet of niet goed kan. En dat kan van alles zijn: administratie, marketing, sales…

Een VA is in feite de ‘sparringpartner’ van de ondernemer, neemt initiatief, geeft advies & feedback. Met andere woorden: ze ontzorgt de zelfstandig ondernemer volledig zodat hij zich weer kan focussen op datgene waar hij ondernemer voor geworden is.

Alison als VA
De job als traditionele secretaresse verdwijnt
secretaresse 2

“Automatisering” is ook in de administratieve wereld in zijn opmars. Denk maar aan de ontelbare administratieve pakketten of boekhoudpakketten die veel taken van de secretaresse overnemen. Het is nog niet veel langer dan 25 jaar geleden dat er nog steno-dactylo gegeven werd op school en alles moest verwerkt worden met een mechanische typmachine. Ondertussen neemt de spraaktechnologie al heel wat van die zaken over.

Maar ook de tijd van het manueel verwerken van de facturen in het boekhoudpakket, is al lang verleden tijd! Je legt je factuur op de scanner, die perfect kan lezen van welke leverancier de factuur is, wat het te boeken bedrag is én hij stelt zelfs een kostenrekening voor…

"Jammer!", hoor ik de échte administratievelingen denken… en ja, zo dacht ik er in het begin ook over. Er verdwijnen immers vele taken… en wat dan met de toekomst van een secretaresse?

Maar een hedendaagse secretaresse is veel meer dan dat! Ze is de rechterhand van de ondernemer, neemt alle klusjes uit handen die hem afleiden van zijn corebusiness.

Virtueel werken is de toekomst!

De tijd dat je –om nauw samen te werken– ook naast elkaar op kantoor moest zitten, is al lang verleden tijd! Er zijn oneindig veel tools die het “virtueel” of van-op-afstand-werken ontzettend makkelijk maken.

Sowieso zijn er steeds meer web-based toepassingen, waarop je van op elke computer gewoon kan inloggen. En ook voor het delen van documenten zijn er ontelbare mogelijkheden (die trouwens ook nog eens veel veiliger en heel goed betaalbaar zijn).

Secretaresse wordt Persoonlijk Assistente

Uiteraard kan niet alles geautomatiseerd worden. Net omdat er vele repetitieve taken wegvallen, is er tijd voor andere dingen: zaken die ook heel erg belangrijk zijn voor de ondernemer!

Denk maar aan de ondersteuning op vlak van marketing, organisatie, klantenservice… maar ook het op punt stellen en houden van de administratie. Dat maakt dat de invulling van het takenpakket van een secretaresse heel fel veranderd is in de loop der jaren.

Alison als Virtual Assistant
Bedrijven kunnen/willen geen secretaresse meer in dienst nemen

Bedrijven zijn steeds minder snel geneigd om een secretaresse in dienst te nemen. Dat heeft onder andere te maken met de hoge loonkosten, maar ook met het feit dat ze niet (meer) voldoende werk hebben voor hen.

Ze kiezen er dan vaak voor om het allemaal (weer) zelf te gaan doen. Maar ze worden daar totaal niet blij van. Het houdt de focus weg van hun corebusiness. Ze laten het liggen… met alle gevolgen van dien…

Wanneer die kleine zelfstandige ondernemers dan kennismaken met een Virtuele Assistente, gaat er een wereld voor hen open. Ze hebben eindelijk iemand die de vervelende taken van hen overneemt én ze moeten ze enkel betalen voor de tijd dat men nodig heeft. Wat wil een mens nog meer?

Image of cheerful handsome man in formal wear sitting in office with legs at table, and using black smartphone
Steeds groeiend aantal zelfstandig ondernemers

Het aantal zelfstandig ondernemers in België is nog nooit zo groot geweest. Er zijn ook nu weer heel wat records gesneuveld wanneer het gaat over startende ondernemers. En gelukkig maar!

Eindelijk nemen steeds meer mensen hun leven in eigen handen. Kiezen ze voor hun passie. Gaan ze doen wat ze graag doen.

Belgische ondernemers zijn klaar om samen te werken met een VA!

In België is een VA nog relatief onbekend. Doch merk ik vooral het laatste jaar dat de Belgische zelfstandig ondernemers helemaal open staan voor deze nieuwe manier van werken!

Vroeger vond een ondernemer het belangrijk dat hij zijn secretaresse bij de hand had. Dat ze bij hem op kantoor zat en allerhande administratieve klusjes deed, op zijn aansturen.

Vandaag de dag is dat helemaal anders!

Ik startte zelf in 1996, toen het internet nog heel pril was! Alles liep over de telefoonlijn en je moest inbellen om je mails te checken. Maar zelfs toen al waren er ondernemers (voornamelijk Nederlanders) die toch al open stonden voor het virtuele werk (al werd dat toen nog niet zo benoemd).

Belgen lopen -wat dat betreft- vaak wat achterop ten opzichte van de Nederlanders. Sinds een jaar of tien is deze manier van werken reeds helemaal ingeburgerd in Nederland.

In België merk ik pas de laatste 2 jaar dat ook zij klaar zijn voor deze nieuwe manier van werken. Lang niet alle ondernemers kennen het al, maar ze staan er wel voor open. En het is net dat wat maakt dat er een enorm potentieel is voor de VA’s in België.

VA is de job van de toekomst!
Casual dressed man sitting at wooden desk inside garden working on computer pointing with colour pen drinking coffee gadgets dropped around on table side view

De combinatie: virtueel werken (wat stevig in de lift zit) + het groeiend aantal zelfstandigen, maakt dat VA dé job van de toekomst is!

Steeds meer bedrijven ontslaan hun secretaresses of hun administratief medewerkers. De automatisering is hiervoor de belangrijkste reden.

Maar dat betekent dat er erg veel mensen met veel kennis en ervaring plots op de arbeidsmarkt komen. Heel veel van hen zijn genoodzaakt om zich te heroriënteren. Er zijn immers teveel secretaresses die op zoek zijn naar een nieuwe job als secretaresse (wat op zich een uitstervend ras is). En dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen.

Expertise koppelen aan het ondernemerschap

Ik zei al dat de taken van een Virtuele Assistente er anders uitzien dan van een traditionele secretaresse. De tijd dat de ondernemer zegt wat de secretaresse moet doen, is (zeker bij de kleine bedrijven) al lang verleden tijd!

Dus ook daar is de rol van de Virtuele Assistente anders! De ondernemer verwacht dat de VA meedenkt met zijn zaak. Uitzoekt wat voor zijn business het best werkt. En dat hij zich daar zelf liefst nog zo weinig mogelijk zelf mee moet bemoeien…

Daarom is het ontzettend belangrijk dat je als VA goed op de hoogte bent van het ondernemerschap! Dat je weet welke zaken er belangrijk zijn en waarom. De ondernemer verwacht initiatief en meedenken in functie van zijn business.

Dat wil zeggen dat je als VA een goede kennis moet hebben van het hedendaags ondernemerschap. De nieuwe trends in administratie (welke pakketten er zoal zijn), de nieuwe trends van marketing, een goede kostprijsberekening moet kunnen maken, enzovoort.

Uiteraard moet je dat niet allemaal ZELF kunnen, maar je moet er wel van op de hoogte zijn.

VA Academy
VA Start-up online training
Alles begint bij jezelf & je eigen bedrijfje

Daarom heb ik het boek “101 Tips voor een succesvolle business als Virtual Assistant” geschreven. Hierin leg ik stap voor stap uit wat je allemaal moet doen om succesvol te zijn. Want een ondernemingsnummer aanvragen is niet moeilijk, maar dan begint het pas.

Wil je als VA helemaal ondergedompeld worden en op korte tijd een succesvolle eigen business uitbouwen? Daarvoor heb ik de VA Academy opgericht. Hier begeleid ik de (startende) VA’s in persoonlijke trajecten. Sta je met raad en daad bij met slechts 1 doel: ervoor te zorgen dat ook jij kan doen wat je graag doet. Want dat is en blijft mijn levensmissie.

Wil je weten of VA worden ook iets voor jou is?

Zij maakten succesvol een carrièreswitch

Kwenny Vanhille

Op mijn vorige job leken de kantooruren mij vaak een eeuwigheid. Ik haalde geen voldoening uit mijn werk en mijn zelfvertrouwen stond op het laagste pitje. Bovendien vond ik het zonde om mijn kostbare tijd op kantoor door te brengen in plaats van bij mijn pasgeboren baby. 

Maar het leven is te kort om te zeuren en dus ging ik in loopbaanbegeleiding. Omdat ik variatie zeer belangrijk vind, bleek freelance werk echt iets voor mij te zijn. Ik besloot het (razend interessante!) opleidingstraject aan de VA Academy te volgen. 

Resultaat: ik ben nu part time VA en … super gelukkig!

Kwenny Vanhille

Jarenlang zat ik vast in een job die ik absoluut niet graag deed. Met een kanjer van een burn-out tot gevolg! Op basis van mijn competenties verwees mijn coach me naar de VA Academy. Ik volgde de opleiding en ben nu sinds één jaar VA.

Dankzij de praktische tips van Alison heb ik altijd voldoende werk op de plank. Soms zelfs te veel, waardoor ik het mij kan veroorloven die jobs te kiezen die ik leuk vind…

Ellen Maes* (fictieve naam omwille van pricacyredenen)
Leen Muylle - backcover boek

Via loopbaan-coaching kreeg ik een beter inzicht in mezelf en mijn talenten. Dat zette mij ertoe aan de opleiding tot Virtual Assistant aan de VA Academy te volgen.

Ik run nu mijn eigen bedrijf dat virtuele administratieve ondersteuning verleent aan drukbezette professionals. Een fantastische job die ik nooit beu word!

Leen Muylle

Nog niet helemaal overtuigd?

Boek dan eerst een intakegesprek.
We bekijken dan samen welk traject het best bij jou past.

Scroll naar top