Hoe vaak lees je het bij de openstaande vacatures: “Administratieve duizendpoot gezocht”.
Ik heb eens de proef op de som genomen en ben eens aan kijken naar welk soort profielen men vaak op zoek is, wanneer men “administratieve hulp” zoekt.
Vaak vind je de volgende zaken terug in zo’n profielomschrijving:
- Vriendelijk en klantgericht
- Administratief goed onderlegd
- Creatief (voor ontwikkelen van een folder)
- Goed analytisch inzicht
- Efficiënt
- Enthousiast en ondernemend
- Liefst ook nog meertalig (zodat ze teksten kunnen vertalen)
Als je dat nu eens goed bekijkt en analyseert, dan weet je dat het een “witte raaf” is waar je naar op zoek moet gaan.
- Oké “vriendelijk en klantgericht”: elke medewerker zou vriendelijk en klantgericht moeten zijn, dus oké nog.
- “Administratief goed onderlegd”: uiteraard, want anders zoek je geen administratieve duizendpoot.
- “Creatief, goed analytisch inzicht & efficiënt”: dit begrijp ik niet zo goed… ofwel ben je administratief sterk en goed georganiseerd, ofwel ben je creatief. Maar deze 2 competenties liggen ontzettend ver uit elkaar. En “efficiënt én creatief” zijn… hmmm lijkt me sowieso een uitdaging om daaraan te voldoen…
- En dan óók nog “meertalig” moeten zijn om teksten te vertalen… ‘vertalen’… dat is een vak apart! Een goede vertaling, doe je niet zomaar eventjes… en wat ben je nu met een half-goede vertaling… niets, toch?
- “Enthousiast en ondernemend”: je kan gewoon niet over al de bovengenoemde competenties beschikken… Ze liggen zo ver uit elkaar dat het onmogelijk is dat je die allemaal goed kan en graag doet. Hoe kan je daar dan in godsnaam enthousiast en ondernemend van worden?
Je weet zelf hoe het voelt iets te moeten doen wat je niet graag doet, of wat je niet goed kan. Knap vervelend hé! Je krijgt er geen energie van, je wordt er lastig van en je bent al helemaal niet tevreden over het resultaat.
Hoe kan je dit dan van jouw medewerker verwachten?
Eventjes terug naar het begin: waarom ben jij ondernemer geworden?
Omdat je iets doet met passie, omdat je over bepaalde vaardigheden beschikt, omdat je het leuk vindt om te doen… juist?
Het liefst zou je dan toch ook datgene doen wat je graag doet en wat je goed kan, en al de rest aan anderen overlaten, toch?
Wel het kan!
Omdat ikzelf ook de energie voelde wegstromen wanneer ik dingen moest doen die ik helemaal niet graag deed, heb ik een oplossing gezocht. Ik ben binnen mijn netwerk gaan kijken wie er mij kon helpen met datgene waar ik echt een hekel aan had, of waar ik echt niet goed in was. Of erger nog: wat absoluut noodzakelijk was om te doen, maar je het gewoon systematisch vooruit bleef schuiven. Dus, niet gebeurde… met alle gevolgen vandien.
Er is pas verandering in gekomen toen ik bedacht: wat zou er nu gebeuren wanneer ik mensen mij laat helpen met datgene wat ik niet graag doe, maar waar zij wél vrolijk van worden. Dat zou de ideale wereld zijn.
En zo heb ik me laten omringen door allemaal mensen die élk hun eigen expertise inzetten en zo mij ondersteunden. Op die manier werd er een geweldig resultaat neergezet.
Gevolg: een uiterst tevreden klant!