Bedrijven zijn steeds minder snel geneigd om een secretaresse in dienst te nemen. Dat heeft onder andere te maken met de hoge loonkost, maar ook met het feit dat ze niet (meer) voldoende werk voor hen hebben.
Ondernemers kiezen er dan vaak voor om het allemaal (weer) maar zelf te gaan doen. Maar daar worden ze niet blij van! Het houdt hun focus weg van hun corebusiness. Ze laten de zaken liggen… met alle gevolgen vandien…
Wanneer die ondernemers kennismaken met een Virtuele Assistente, dan gaat er een wereld voor hen open. Ze hebben eindelijk iemand die die vervelende taken van hen overneemt, én ze moeten ze enkel betalen voor de tijd dat ze hen nodig hebben. Wat wil een mens nog meer?
Maar wat is nu eigenlijk een Virtual Assistant (of kortweg VA)?
Een VA zorgt ervoor dat de (kleine) zelfstandig ondernemer zich kan focussen op zijn corebusiness. Hij/zij ondersteunt hem met die zaken die hij zelf niet graag doet of niet goed kan. En dat kan van alles zijn: administratie, marketing, sales,…
Een VA is in feite de ‘sparringpartner’ van de ondernemer. Hij/zij weet precies wat de ondernemer nodig heeft en neemt ook mee de touwtjes in handen. Een VA neemt initiatief, geeft advies & feedback. Met andere woorden: zij ontzorgt de zelfstandig ondernemer volledig zodat hij zich weer kan focussen op datgene waar hij ondernemer voor geworden is.
De job als traditionele secretaresse verdwijnt
“Automatisering” is ook in de administratieve wereld in zijn opmars. Denk maar aan de ontelbare administratieve pakketten of boekhoudpakketten die veel taken van de secretaresse overnemen. Het is nog niet veel langer dan 25 jaar geleden dat er nog steno-dactylo gegeven werd op school en alles moest verwerkt worden met een mechanische typmachine. Ondertussen neemt de spraaktechnologie al heel wat van die zaken over.
Maar ook de tijd van het manueel verwerken van de facturen in het boekhoudpakket, is ook al lang verleden tijd! Je legt je factuur op de scanner, die perfect kan lezen van welke leverancier de factuur is, wat het te boeken bedrag is én hij stelt zelfs een kostenrekening voor…
Jammer… hoor ik de échte administratievelingen denken… en ja, zo dacht ik er in het begin ook over. Er verdwijnen immers vele taken… en wat dan met de toekomst van een secretaresse?
Maar een hedendaagse secretaresse is veel meer dan dat! Ze is de rechterhand van de ondernemer, neemt alle klusjes uit handen die hem afleidt van zijn corebusiness.
Secretaresse wordt Persoonlijk Assistente
Uiteraard kan niet alles geautomatiseerd worden. Net omdat er vele repetitieve taken wegvallen, is er tijd voor andere dingen! Die zaken die ook heel erg belangrijk zijn voor de ondernemer!
Denk maar aan de ondersteuning op vlak van marketing, organisatie, klantenservice,… maar ook het op punt stellen en houden van de administratie. Dat maakt dat de invulling van het takenpakket van een secretaresse heel fel veranderd is in de loop der jaren.
Virtueel werken is de toekomst!
De tijd dat je – om nauw samen te werken – ook naast elkaar op kantoor moest zitten, is al lang verleden tijd! Er zijn oneindig veel tools die het “virtueel” of van-op-afstand-werken ontzettend makkelijk maakt.
Sowieso zijn er steeds meer webbased toepassingen, die je van op elke computer gewoon kan inloggen. En ook voor het delen van documenten zijn er ontelbare mogelijkheden (die trouwens ook nog eens veel veiliger en heel goed betaalbaar zijn).
Belgische ondernemers zijn er klaar voor!
In België is een VA nog relatief onbekend. Doch merk ik vooral het laatste jaar dat de Belgische zelfstandige ondernemers helemaal open staan voor deze nieuwe manier van werken!
Vroeger vond een ondernemer het belangrijk dat hij zijn secretaresse bij de hand had. Dat ze bij hem op kantoor zat en dat die allerhande administratieve klusjes deed, op zijn aansturen.
Vandaag de dag is dat helemaal anders!
Ik startte zelf in 1996, toen het internet nog heel pril was! Alles liep over de telefoonlijn en je moest inbellen om je mails te checken. Maar zelfs toen al waren er ondernemers (voornamelijk Nederlanders) die toch al open stonden voor het virtuele werk (al werd dat toen nog niet zo benoemd).
Belgen lopen – wat dat betreft – vaak wat achterop ten opzichte van de Nederlanders. Sinds een jaar of tien is deze manier van werken reeds helemaal ingeburgerd in Nederland.
In België merk ik pas de laatste 2 jaar dat ook zij klaar zijn voor deze nieuwe manier van werken. Lang niet alle ondernemers kennen het al, maar ze staan er wel voor open. En het is net dat wat maakt dat er een enorm potentieel is voor de VA’s in België.
Steeds groeiend aantal zelfstandige ondernemers
Het aantal zelfstandige ondernemers in België is nog nooit zo groot geweest. Er zijn ook nu weer heel wat records gesneuveld wanneer het gaat over startende ondernemers. En gelukkig maar!
Eindelijk nemen steeds meer mensen hun leven in eigen handen. Kiezen ze voor hun passie. Gaan ze doen wat ze graag doen.
VA is de job van de toekomst!
“De combinatie: virtueel werken (wat stevig in de lift zit) + het groeiend aantal zelfstandigen, maakt dat VA dé job van de toekomst is!”
Steeds meer bedrijven ontslaan hun secretaresses of hun administratief medewerkers. De automatisering is hiervoor de belangrijkste reden.
Maar dat betekent dat er erg veel mensen met veel kennis en ervaring plots op de arbeidsmarkt komen. Heel veel van hen zijn genoodzaakt om zich te heroriënteren. Want er zijn immers teveel secretaresses die op zoek zijn naar een nieuwe job als secretaresse (wat op zich een uitstervend ras is). En dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen.
Expertise koppelen aan het ondernemerschap
Ik zei het al dat de taken van een Virtuele Assistente er anders uitzien dan van een traditionele secretaresse van vroeger. De tijd dat de ondernemer zegt wat de secretaresse moet doen, is (zeker bij de kleine bedrijven) al lang verleden tijd!
Dus ook daar is de rol van de Virtuele Assistente anders! De ondernemer verwacht dat de VA meedenkt met zijn zaak. Uitzoekt wat voor zijn business het best werkt. En dat hij zich daar zelf liefst nog zo weinig mogelijk zelf moet mee bemoeien…
Daarom is het ontzettend belangrijk dat je – als VA – goed op de hoogte bent van het ondernemerschap! Dat je weet welke zaken er belangrijk zijn en waarom. De ondernemer verwacht initiatief en meedenken in functie van zijn business.
Dat wil zeggen dat je als VA een goede kennis moet hebben van het hedendaags ondernemerschap. De nieuwe trends in administratie (welke pakketten er zoal zijn), de nieuwe trends van marketing, een goede kostprijsberekening moet kunnen maken, enzovoort. Uiteraard moet je dat niet allemaal ZELF kunnen, maar je moet er wel van op de hoogte zijn.
Alles begint bij jezelf & je eigen bedrijfje
Daarom heb ik het boek “101 Tips voor een succesvolle business als Virtual Assistant” geschreven. Hierin leg ik stap voor stap uit wat je allemaal moet doen om succesvol te zijn. Want een ondernemingsnummer aanvragen is niet moeilijk. Maar dan begint het pas.
Wil je als VA helemaal ondergedompeld worden? En op korte tijd een succesvolle eigen business uitbouwen? Daarvoor heb ik de VA Academy opgericht. Hier begeleid ik de (startende) VA’s in persoonlijke trajecten. Sta je met raad en daad bij met slechts 1 doel: ervoor te zorgen dat ook jij kan doen wat je graag doen. Want dat is en blijft mijn levensmissie.