Vele ondernemers hebben vragen rond het versturen van nieuwsbrieven en e-mailings. Er valt ontzettend veel over te zeggen. Er zijn absolute voorstanders en hevige tegenstanders.
1 ding is zeker: e-mailing is en blijft een heel doeltreffende marketingtool, op voorwaarde dat je het op de juiste manier aanpakt.
Hieronder vind je 10 vaak gestelde vragen rond het versturen van e-mailings.
- Mag ik zomaar naar iedereen mijn nieuwsbrief versturen?
Het antwoord is ja en nee. Op zich mag je iedereen opnemen op je mailinglist, op voorwaarde dat mensen zich ook weer kunnen uitschrijven. Het is echter geen aanrader om zomaar (onberekend) mails te gaan versturen naar een hele hoop onpersoonlijke mailadressen.
Sinds de GDPR wetgeving (ingevoerd mei 2018) zijn er extra spelregels waar je rekening mee moet houden.
- Ben ik verplicht op een speciaal programma daarvoor te gebruiken? Of mag ik dat gewoon doen via mijn Outlook?
Omwille van het feit dat het wettelijk verplicht is, een uitschrijflink te voorzien, moet je een emailmarketingprogramma gebruiken.
Wanneer je die mails zou versturen via Outlook bijvoorbeeld, is die mogelijkheid er niet.
Maar los daarvan biedt een emailmarketingprogramma nog tal van andere voordelen!
- Moet ik dan voor elk mailtje dat ik verstuur met een aanbod, versturen via dat programma?
Nee, dat hoeft nu ook weer niet.
Wanneer je iemand heel persoonlijk eenmalige een mailtje stuurt, is dat niet nodig. Wanneer je een mailadres hebt gekregen bijvoorbeeld tijdens een netwerkevent of je bent via een andere weg met iemand in contact, mag je die uiteraard een mailtje sturen met je aanbod.
- Welk programma gebruik ik dan best?
Er zijn verschillende pakketten die je hiervoor kan gebruiken. Eén van de meest gekende tool daarvoor is MailChimp (www.mailchimp.com). Dit pakket wordt wereldwijd gebruikt en heeft heel wat mogelijkheden.
Wanneer je het handiger vindt om in het Nederlands aan de slag te gaan, is Autorespond (www.autorespond.nl) een leuke tool. Ook dat heeft heel wat mogelijkheden.
Al deze tools bieden ook nog heel wat andere voordelen! Je kan perfect zien hoeveel mensen je mail hebben geopend, hebben geklikt op welke link… enzovoort. Dit is heel handig om je marketingstrategie daar verder op af te stemmen. Je kan heel gedifferentieerd gaan mailen, zodat je de succesrate aanzienlijk verhoogt.
- Maar ik ben niet zo handig met zo’n dingen…
Echt heel technisch moet je er niet voor zijn… Doch moet je er wel wat tijd insteken om een aantal zaken op te zetten.
Mocht je wat hulp of advies kunnen gebruiken: onze partner “Online met je business” helpt jou met veel plezier om met je e-mailmarketing van start te gaan. Of neemt het met heel veel plezier van jou over!
- Ik heb een groot aanbod… Hoe moet ik dat dan precies aanpakken?
Als ondernemer heb je meestal meer dan 1 dienst of product in de aanbieding. En mogelijk hangt het ene ook heel nauw samen met het andere… Vele ondernemers komen dan in de verleiding om alles wat ze hebben in 1 nieuwsbrief te proppen…
Doe dat niet!
Je zal merken dat er weinig (of zelfs geen) reactie komt op je nieuwsbrief. Mensen zitten écht niet te wachten op lange mails met veel tekst… En al zeker niet wanneer ze niet meteen kunnen detecteren welk voordeel zij er kunnen uithalen.
- Ik heb geen tijd en zin om elke week mij achter mijn computer te zetten om zo’n e-mailing de deur uit te sturen… Is er een manier dat dat ook makkelijker en efficiënter kan?
Ja hoor!
Je kan perfect een hele reeks van e-mailings voorbereiden en op een vooraf bepaald moment inplannen om uitgestuurd te worden. Je hoeft dan zelfs op dat moment niet eens achter je computer te zitten. Dat gaat allemaal vanzelf. Leuk toch!?
- Wat kan ik verwachten aan respons na het uitsturen van een e-mailing?
Ik vrees dat je op het antwoord op deze vraag niet echt zit te wachten… Want het kan (zeker in het begin) wel eens heel ontnuchterend zijn!
Eén feit is zeker: wanneer je een doeltreffende e-mailmarketing wil doen, is het veel meer dan alleen maar af en toe een mailtje versturen. Wanneer je denkt dat – wanneer je een mailing uitstuurt – je orderboekje plots volstaat, kan ik meteen met de voetjes op de grond zetten. Je zal snel merken dat het best teleurstellend is wanneer je de statistieken bekijkt van de mensen die je mail hebben geopend, of mensen die op een link hebben geklikt. En al helemaal het aantal mensen die meteen contact met je opnemen nadat ze de mail hebben ontvangen.
- Maar men zegt dat e-mailmarketing een onmisbare schakel is in je marketing. Hoe pak ik dat dan aan, zodat het toch succesvol is?
E-mailmarketing is inderdaad een onmisbare schakel in je marketing! En het kan inderdaad zeer effectief zijn, op voorwaarde dat je het op de juiste manier aanpakt. Je moet je er van bewust zijn dat weinig mensen van de eerste keer (van de eerste mail) kopen.
Je moet – dus als het ware – je prospecten gaan opwarmen. En net zoals het gaat met eten: opwarmen doe je geleidelijk aan, want anders brandt het aan.
- Ik heb eens gehoord van een soort van “automatisering van mailings”. Wat is dat precies? En wat is daar het voordeel van?
E-mailmarketing is een intensief proces! Zeker wanneer je dat goed wil doen. Zoals in vraag 9 reeds gezegd, moet je stap voor stap je klant dichter bij een aankoop brengen. Je moet dus een scenario schrijven waarin je de klant bij de hand neemt om hem de weg te wijzen.
Het goede nieuws is dat je heel veel zaken kan automatiseren. Dat je met andere woorden slechts 1 keer de inspanning hoeft te doen en dat dan de trein automatisch loopt.
Wil je weten hoe je e-mailmarketing succesvol kan inzetten? Schrijf je dan zeker in voor de VOLGENDE opleiding.
Wil je liever gewoon geholpen worden in plaats van er zelf mee aan de slag te gaan? Neem dan even contact op met onze partner “Online met je business”. Zij helpen jou met veel plezier verder! En wat helemaal leuk is: als je lid bent van de community, krijg je nog een leuke korting ook.
Ben je nog geen lid van de community? Registreer je dan hier!