E-mailing… steeds meer mensen hebben een hekel aan die overvloed aan e-mails. Logisch toch! Bedrijven gooien je mailbox vol met nieuwsbrieven, aanbiedingen, informatie… zonder dat je erom gevraagd hebt.
Maar het feit dat je er niet om gevraagd hebt is op zich niet het grootste probleem… het stoort je vooral omdat ze je om de oren slaan met aanbiedingen waar je geen behoefte aan hebt.
Want, stel dat een bedrijf je een mail stuurt met een aanbieding voor een nieuwe website, net op het moment dat jij een nieuwe website wil laten maken, stoort het jou veel minder, dan wanneer dat men diezelfde mail stuurt op het moment dat je totaal geen behoefte hebt aan een website.
Je vindt het toch ook niet leuk dat iemand je een aspirientje aanbiedt zonder dat je hoofdpijn hebt…
Beter 10 warme leads, dan 1.000 koude leads!
Vaak laten (startende) bedrijven zich verleiden tot het aankopen van mailingbestanden. Men gaat dat massaal mails beginnen uitsturen, in de hoop dat er mensen zijn die zitten te wachten op jouw aanbod. Het gaat je niet alleen veel tijd, energie en geld kosten,… het gaat je ook weinig opleveren.
Je moet ervoor zorgen dat de mailadressen die op je mailinglist staan “warme leads” zijn. Mensen die behoefte hebben aan jouw product of dienst.
Maar hoe doe je dat nu?
Eerst en vooral is het belangrijk om je juiste doelgroep te gaan bepalen.
Tip! Lees zeker ook de BLOG rond Personal Branding & Doelgroepbepaling. Dat gaat je helpen om een lijst samen te stellen met warme leads!
Wanneer je je doelgroep goed in beeld hebt, kan je deze op verschillende manieren gaan benaderen en gaan vragen naar hun mailadres.
- Via persoonlijk contact
- Via een opt-in op jouw website
- Via social media campagnes
- …
Zorg ervoor dat mensen hun gegevens aan jou bezorgen zodat je enkel die mensen die hebben aangegeven mogelijk interesse te hebben in jouw aanbod ook een mailtje stuurt. Je zal merken dat je veel meer respons krijgt op je mailtjes!