Ondernemen is als topsport

Heb jij ook wel eens een dipje? Momenten dat het lastig is om klanten te vinden? Of dat je worstelt met je zelfvertrouwen? Dat er een aantal zaken niet lopen zoals je wil? Weet dan dat dat heel normaal is! Iedereen heeft zo’n perioden in zijn leven.

Wat hebben een topsporter en een ondernemer gemeen?

Meer dan je denkt. Topsporters leven voor hun sport. Ze trainen dagelijks, passen hun voeding aan, stemmen hun leefgewoonten erop af… kortom: ze leven voor hun sport.

Voor ondernemers is dat net hetzelfde. Je bent constant met je zaak bezig, bent vooruitstrevend, bedenkt wat je nog anders en beter kan doen,… ondernemen is just a way of life.

Plan van aanpak

Elke ondernemer heeft wel eens een dipje. Een moment dat je het gevoel hebt: het lukt me niet. Voor vele mensen werkt dat verlammend. Ze laten hun hoofd hangen, raken een beetje in paniek, weten niet goed meer wat te doen om de situatie weer om te keren. Dat komt omdat men geen plan van aanpak heeft.

Neem een voorbeeld aan topsporters

Topsporters hebben een duidelijk schema. Hun coach bepaalt het trainingsschema, overlegt met voedingsdeskundigen over het dieet, enzovoort. Wanneer er hier of daar iets niet loopt zoals het zou moeten, steekt men de koppen bij elkaar en gaat men wat zaken bijstellen. Of misschien net niet. Want het kan ook zijn dat bepaalde omstandigheden ervoor zorgen dat het resultaat niet is wat je had gehoopt.

Je kan niet elke match winnen!

Hoe hard een topsporter ook traint, hoe goed hij in topvorm is, ook hij wint niet elke match. Er zijn allerlei factoren die het resultaat mee bepalen. Als wielrenner kan je lek rijden. Of wanneer je als voetballer niet de juiste passes krijgt, kan je geen goal maken.

Maar het kan ook soms zijn dat de tegenstander té sterk is. Dat je – ondanks je topconditie en je geweldige prestatie – toch de wedstrijd niet kan winnen.

Leermomenten

Na elke wedstrijd analyseert de coach met de sporter. Waar ging het goed, wat kon anders of beter? Of… hoe kan je ervoor zorgen dat je de volgende keer wél de wedstrijd wint?

Doe dat ook als ondernemer. Wanneer een propsectiegesprek – waar je een super goed gevoel over had – toch niet heeft geleid tot een verkoop. Analyseer dan dat gesprek. Waar zou het fout kunnen gelopen zijn? En doe dat de volgende keer anders.

Onthoud 1 ding: je kan niet elke wedstrijd winnen! Maar enkel door nog meer te trainen, je strategie nog beter af te stemmen, zal je je kans vergroten om de volgende wedstrijd wél te winnen!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven